Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu työllistymisen ja jatkuvan oppimisen väylänä
Aihinen, Taru; Alasalmi, Juho; Busk, Henna; Holappa, Veera; Koivula, Tiina; Mayer, Minna; Oosi, Olli; Siltala, Jenna; Vaahtoniemi, Saara (2024-05-02)
Aihinen, Taru
Alasalmi, Juho
Busk, Henna
Holappa, Veera
Koivula, Tiina
Mayer, Minna
Oosi, Olli
Siltala, Jenna
Vaahtoniemi, Saara
Valtioneuvoston kanslia
02.05.2024
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2024:10Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-277-0Tiivistelmä
Tutkimuksessa arvioitiin työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun (OMO) toimivuutta prosessina, kuinka hyvin se täyttää tehtävänsä, tuoko se lisäarvoa osaamisen kehittämisen ekosysteemissä ja onko se tarkoituksenmukainen osa työvoima- ja koulutuspalvelujärjestelmää. Tutkimuksessa keskityttiin asiakas- ja prosessinäkökulmaan. Tilastoanalyysin kohteena olivat OMOlla vuosina 2010–2021 opiskelleet, joita verrattiin ammatilliseen työvoimakoulutuksessa ja opintotuella opiskelleisiin. Lisäksi toteutettiin asiantuntijoiden, sidosryhmien sekä OMOlla opiskelleiden haastatteluja ja TE-toimistojen asiantuntijoille sekä OMOlla opiskelleille asiakkaille kohdennetut kyselyt.
Tutkimuksessa havaittiin, että OMO lisää työttömien opiskelua ja siihen osallistuneiden työllisyyttä. OMO syrjäyttää opiskelua opintotuella. OMO-opinnot suuntautuvat aloille, joilla työllistytään hyvin. Asiakkaiden näkökulmasta OMO on toimiva instrumentti. Tutkimuksen perusteella OMO näyttäytyy toimivana instrumenttina tuloksellisuutensa ja monipuolisuutensa ansiosta. OMOn rooli osana palvelu- ja etuusjärjestelmän kokonaisuutta on epäselvä. OMOn toimeenpanossa on eroja alueiden välillä, sillä päätöksenteossa korostuvat päätöksiä tekevien asiantuntemus ja harkintavallan käyttö. OMOn kaltaisten etuuksien hyödyntämisessä on tärkeää varmistaa tulevien järjestäjien osaaminen TE-palveluiden siirtyessä kuntien vastuulle.
Julkaisu on läpikäynyt ulkopuolisen tieteellisen arvioinnin.
Tutkimuksessa havaittiin, että OMO lisää työttömien opiskelua ja siihen osallistuneiden työllisyyttä. OMO syrjäyttää opiskelua opintotuella. OMO-opinnot suuntautuvat aloille, joilla työllistytään hyvin. Asiakkaiden näkökulmasta OMO on toimiva instrumentti. Tutkimuksen perusteella OMO näyttäytyy toimivana instrumenttina tuloksellisuutensa ja monipuolisuutensa ansiosta. OMOn rooli osana palvelu- ja etuusjärjestelmän kokonaisuutta on epäselvä. OMOn toimeenpanossa on eroja alueiden välillä, sillä päätöksenteossa korostuvat päätöksiä tekevien asiantuntemus ja harkintavallan käyttö. OMOn kaltaisten etuuksien hyödyntämisessä on tärkeää varmistaa tulevien järjestäjien osaaminen TE-palveluiden siirtyessä kuntien vastuulle.
Julkaisu on läpikäynyt ulkopuolisen tieteellisen arvioinnin.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. (tietokayttoon.fi) Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.